När vi på allvar började undersöka marknaden för våra kunders behov så genomförde vi ett antal djupintervjuer med olika personer i de segment som vi ville nå fram till. Mina kollegor med erfarenhet av finansbranschen hade en tydlig bild av kundbehoven, men vi ville validera dem så vi träffade byggställningsbyggare, IT-konsulter, HR chefer, sjuksköterskor m fl och efter hand började en ganska tydlig bild av grundproblemet framträda oavsett bransch, yrke eller utbildning.
Inget förtroende för branschen
Branschen har utnyttjat det faktum att långsiktigt sparande, oavsett om det är pension eller annat, för många är en lågintresse-produkt. Vi som kunder är inte mer korkade än att vi kan se igenom det och skandaler där sparpengar gått upp i rök hjälper inte till. Förtroendet är väldigt lågt och kunder har svårt att lita på kommunikationen från branschen.
Har varken tid eller intresse att engagera mig
Nånstans får man väl inse att de flesta ändå har roligare saker för sig att fundera på sin pension eller annat långsiktigt sparande. Forskning över tid bekräftar att människor har svårt att föreställa sig sannolikheter för olika utfall som sträcker sig över lång tid.
Känner mig osäker och och kan för lite
En majoritet av de tillfrågade erkände att de inte alltid förstod de alternativ som finns för långsiktigt sparande och kunde inte översätta det till sin egna situation på ett bra sätt. Återigen så hänger det givetvis ihop med att man inte har intresse och därmed inte ägnar tid åt att lära sig det som trots allt kan vara en smula komplicerat i vissa avseenden.